PERCEPTION OF PROFESSORS OF A PUBLIC UNIVERSITY UNIT IN RELATION TO THE APPLICATION OF QUALITY MANAGEMENT TOOLS IN DAY TO DAY ACTIVITIES BY ENGINEERING COURSE ALUMNI
Resumo
The Contemporary World improvingly requires High Quality Standards of Products and Services offered to consumers. To guarantee such Quality Standards, Companies need Labor that not only have knowledge about Quality Management Tools, but also have Quality as a Life Principle. In the case of Engineers, that is a necessary skill not only in Professional but also Personal Life. Namely, it is Imperious that the Engineer applies Quality in a Practical Manner in all the developed activities, both professionally and personally. Therefore, it is imperative that the Culture of Quality is incorporated to its life. Thereby, normally in the Engineering Students formation process, Quality is a subject apprehended in one or more Semesters, but its practice is not always required during the course of their formation. The object of this article was to evaluate to what extent the University requires from its Alumni the practical application of Quality Skills in its everyday activities, taking as a basis a Unit of a Public University located in the ParaÃba Valley. For this Paper some Professors of the Engineering Courses of that University were interviewed, and structured surveys were applied with objective questions to all the other Professors in the referred Institution. In the elaboration of the Surveys the Likert Scale was applied, due to its relevance in this type of Survey, with questions numbered from one to five, being one to the answers with little Adherence and five to those with Total Adherence. It is intended to contribute with the Learning Process doing an Evaluation of the current Didactical Practice of the Course in relation to the application of Quality Principles in the Daily Activities of the Students. The Teaching Body of the Unit’s perception is that even though the Students are obliged to attend to a discipline focused on Quality Management Tools, in the Daily Life, there is no demand by the own Professors in the activities conducted by the Students.Referências
BAMFORD, D. E GREATBANKS, R. (2005) The use of quality management tools and techniques: a study of application in everyday situations. International Journal of Quality & Reliability Management, 22 (4), pp. 376 – 392.
BAZZO, W., PEREIRA, L., Introdução à Engenharia, 4a ed., Florianópolis, Editora da UFSC, 1997.p.55
BRUNO, L. Educação, Qualificação e Desenvolvimento Econômico, In.: Bruno, L. (org.). Educação e Trabalho no Capitalismo Contemporâneo, São Paulo: Atlas, 1996, p.91-123
BRASIL. Ministério da Educação. CNE - Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES 11/2002. Diário Oficial da União, BrasÃlia, Seção 1, p. 32. 9 abr. 2002. DisponÃvel em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES112002.pdf. Acesso em: 26 maio 2012.
BRASIL. CONFEA. Conselho Federal de Engenharia e Agronomia. Diretrizes curriculares: Uma Proposta do Sistema. BrasÃlia: CONFEA, 1998.
BRASIL. CONFEA. Conselho Federal de Engenharia e Agronomia. Dispõe sobre a regulamentação da atribuição de tÃtulos profissionais, atividades, competências e caracterização do âmbito de atuação dos profissionais inseridos no Sistema Confea/Crea, para efeito de fiscalização do exercÃcio profissional. BrasÃlia: CONFEA, 2005.
CUNHA, F.M. O sindicalismo e a formação de engenheiros. In: BRUNO, Lúcia Barreto; LAUDARES, João Bosco (Org.). Trabalho e formação do engenheiro. Belo Horizonte: Fumarc, 2000. cap. 3.
DELUIZ,N. O Modelo das Competências Profissionais no Mundo do Trabalho e na Educação: Implicações para o CurrÃculo. São Carlos, 2009, p.2
FERNANDES, S.R.; FLORES, M.A. LIMA, R.M. A aprendizagem baseada em projectos interdisciplinares: avaliação do impacto de uma experiência no ensino de engenharia. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 15, n. 3, p. 59-86, nov. 2010. DisponÃvel em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/19058/1/2010%20_jnl%20Avaliacao%20Impacto%20-%20ABP_MIEGI.pdf. Acesso em 26 maio 2012.
FONSECA, J. G. S., SILVA, H. F. Percepção os alunos de uma faculdade pública do Vale do ParaÃba sobre a importância da aplicação das ferramentas da qualidade no dia-a-dia. EEL – USP, 2012.
GAMA, S. Z.; Novo Perfil do Engenheiro Eletricista no InÃcio do Século XXI. Rio de Janeiro, 2002, 631p. Apresentada originalmente como tese de doutorado no Departamento de Engenharia Elétrica, PontifÃcia Universidade Católica do Rio de Janeiro. UFRJ, 2002.
GUAGLIANONI, D.G. Análise sensorial: Um Estudo Sobre Procedimentos EstatÃsticos e Número MÃnimo de Julgadores. UNESP: Araraquara. 2009. Originalmente apresentada como tese de doutorado Programa de Pós Graduação em Alimentos e Nutrição da Faculdade de Ciências Farmacêuticas da Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filhoâ€. UNESP, 2009.
LAUDARES, J. B. A qualificação/requalificação do engenheiro na fábrica globalizada: a necessidade de novos processos de trabalho. In: BRUNO, Lúcia Barreto; LAUDARES, João Bosco (Org.). Trabalho e formação do engenheiro. Belo Horizonte: Fumarc, 2000.
MORAES, A.S., LIMA, J.M., Universidade e formação de Recursos Humanos: caracterÃsticas culturais básicas na formação das competências e habilidades do administrador. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v.81, n.199, p.464-477, set./dez. 2000.
OCDE. The Definition And Selection of Key Competencies: Executive Summary. Paris: OCDE. 2005. DisponÃvel em: http://www.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.pdf. Acesso em: 15 de março de 2013.
PALADINI, E. P. As bases históricas a gestão da qualidade: A abordagem clássica da administração e seu impacto na moderna gestão da qualidade. Gestão e Produção, v.5, n.3, p. 168 – 186, dez. 1998.
PINTO, R.I.M. Gestão do trabalho no paradigma da flexibilização e a crise do emprego: compreensão necessária à formação profissional. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 5, n.1, p. 141-159, 2002. DisponÃvel em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/viewArticle/1384. Acesso em: 15 de março de 2013.
SANTOS. D.B.; FRANÇA, R.L. Reestruturação produtiva do mundo do trabalho e a formação profissional tecnológica. Revista LABOR. n.6, v.1, p. 280-293, 2011. DisponÃvel em: http://www.revistalabor.ufc.br/Artigo/volume6/4_REESTRUTURACAO_PRODUTIVA_DO_MUNDO_DO_TRABALHO_E_A_FORMACAO_PROFISSIONAL_TECNOLOGICA.pdf. Acesso em: 15 de março de 2013.
TANGUY, L., Competência e Integração Social na Empresa. In: ROPÉ, F.; TANGUY, L., Saberes e Competências - O Uso de tais Noções na Escola e na Empresa. São Paulo: Papirus, 1997. p.167-200.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).