Informational regime and the challenges to digital constitutionalism

Keywords: Disciplinary regime, Informational regime, Democracy, Constitutional precepts, Crisis

Abstract

The objective of this work is to explore the concept of the disciplinary regime studied mainly by Foucault, reflecting on its characteristics, and understanding of the dynamics of society. It seeks to explore social functioning according to the information regime, in which we have the emergence and interference of technology and the very rapid exchange of knowledge between citizens, highlighting the contrast between the two regimes. In this way, inquiries are made, questioning concepts and linking them to economic, political and social forces. The research method used in thit article is deductive, combined with the technique of bibliographical research in the theoretical-dogmatic model, with the presence of axioms of doctrines and scientific studies, national and international. The research questions whether there is an incompatibility between the information regime and the constitutional precepts, given the intrinsic change of society in the way individuals behave and consequently their personal interactions.

Author Biographies

Jéssica Amanda Fachin, Faculdades Londrina, Londrina, PR, Brasil

Doutora em Direito Constitucional (PUCSP). Mestre em Ciência Jurídica (UENP). Professora no Programa de Mestrado Profissional em Direito, Sociedade e Tecnologias das Faculdades Londrina.

Marina Grothge de Lima, Faculdades Londrina, Londrina, PR, Brasil

Graduada em Direito na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Mestranda no Programa de Mestrado Profissional em Direito, Sociedade e Tecnologias das Faculdades Londrina

References

ASSMANN, Hugo. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. Ciência da informação, v. 29, p. 07-15, 2000.

AUSUBEL, D.P. (1982). A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes

BARCELLOS, Ana Paula de. Curso de Direito Constitucional. 2ª ed. Rio de Janeiro. Forense, 2019.

BELL, Daniel. O Advento da Sociedade Pós-Industrial: uma tentative de previsão social. Trad. Heloysa de Lima Dantas. São Paulo: Editora Cultrix, 1973.

BENELLI, SJ. O lugar das instituições disciplinares na sociedade contemporânea. In: A lógica da internação: instituições totais e disciplinares (des)educativas [online]. São Paulo: Editora UNESP, 2014, pp. 13-22.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v. 1.

CASTELLS, Manuel. A Galáxia da Internet: Reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.

CIRINO, Samia Moda; e EIDT, Tatiane Magalhães Barreto Fontes. A Esfera Pública no Ciberespaco: a nova arena na luta por direitos humanos. In: Revista Direito & Paz. V. 2 n. 47, 2023.

COHEN, Julie E. What Privacy is For. Harv. L. Rev. V. 126, p. 1-24, 2013.

COUTINHO, Clara Pereira; LISBÔA, Eliana Santana. Sociedade da informação, do conhecimento e da aprendizagem: desafios para educação no século XXI. Revista de Educação, Vol. XVIII, nº 1, 2011.

CRAWFORD, S. (1983). The origin and development of a concept: the information society. Bull. Med. Libr. Assoc.. 71(4) October, pp. 380-385.

DA SILVA, Fernanda Viero, and Mateus De Oliveira Fornasier. Considerações Acerca do Panóptico de Jeremy Bentham e a Sociedade Disciplinar de M. Foucault. Salão do Conhecimento (2019).

FACHIN, Jéssica; e CRUZ, Henrique Pinho de Sousa. Tecnologias e Cibercultura: a debilidade da esfera pública e as consequências constitucionais. In: ROVER, Aires Jose (et al.). Direito, Governança e Novas Tecnologias I. Florianópolis: CONPEDI, 2022

FOUCAULT, Michel. Terceira Parte: Disciplina IN Vigiar e Punir: o nascimento da prisão. 20ª ed. São Paulo: Vozes, 1999.

GARCIA, Emily. Sociedade disciplinar em crise: diálogo entre Foucault, Deleuze e Bloch. Ano 5 (2019), nº 3, p. 523-537.

HAN, Byung-Chul. Infocracia: digitalização e a crise da democracia. Tradução de Gabriel S. Philipson, Editora Vozes, Petrópolis, RJ: 2022.

HARARI, Yuval Noah (2016). Homo Deus: A Brief History of Tomorrow. UK: Vintage Penguin Random House. 428 páginas

KERBAUY, Maria Teresa Miceli. Diversidade Cultural e Política de Informação. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, Nova Série, São Paulo, v.5, n.1/2, p. 60-69, jan./dez. 2009.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. 3a ed. Trad. Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 2010.

KOHN, Karen; MORAES, CH de. O impacto das novas tecnologias na sociedade: conceitos e características da Sociedade da Informação e da Sociedade Digital. In: XXX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. sn, 2007. p. 1-13.

LISBOA, Roberto Senise et al. Direito na sociedade da informação. Revista dos Tribunais, ano, v. 95, p. 106, 2006.

PELLICER, Esther Gispert, (1997), La Mod a tecnológica en la educación: peligros de um espejismo in Píxel Bit. In: Revista de Medios y Educación, (nº9, Junho), 81- 92.

PENTLAND, Alex. Social Physics: how good ideas spread – the lessons from a new Science. USA: The Penguin Press, 2014.

SANTOS, André Leonardo Copetti, and Maiquel Ângelo Dezordi Wermuth. Michel Foucault e a arquealogia/genealogia do poder: da sociedade disciplinar à biopolítica. Quaestio Iuris. Rio de Janeiro 9.01 (2016): 405-424.

SILVA, Caroline Trennepohl da. "Michel Foucault:: da verdade à sociedade disciplinar." (2012). Revista Acadêmica de Filosofia, Caicó-RN, ano V, n. 2, p. 71-83, jul.-dez. 2012.

TOFFLER, Alvin. A Terceira Onda. Trad. João Tavora. Rio de Janeiro: Editora Record, 1999.

TOFFLER, Alvin. O Choque do Futuro. Trad. Eduardo Francisco Alves. 6a ed. São Paulo: Editora Record, 1970.

VASCONCELOS, José Gerardo; FERREIRA, Teresa Maria da Silva; SILVA JÚNIOR, Roberto da (orgs.). Foucault, educação e os construtos de uma sociedade disciplinar. Fortaleza: Imprece Gráfica e Editora, 2015. 144 p.

WEMUTH, Maiquel Ângelo Dezordi; CHINI, Mariana; e da ROSA, Milena Cereser. Tecnologia de Monitoração Eletrônica de Pessoas no Brasil: análise de (in)efetivação de garantias fundamentais. Revista Do Instituto De Direito Constitucional E Cidadania, 6(1), e025. https://doi.org/10.48159/revistadoidcc.v6n1.e025

WERTHEIN, Jorge. A sociedade da informação e seus desafios. Ciência da informação, v. 29, p. 71-77, 2000.

ZUBOFF, Shoshana. A era do Capitalismo de Vigilância. Rio de janeiro: Editora Intrínseca Ed., 2019.

Published
23/10/2023