The insertion of art in the classroom as a instrument of resistance and humanization in legal higher education

  • Fernanda Cristina Gomes Lage Universidade FUMEC, Belo Horizonte, MG, Brasil
  • Débora Hellen de Araújo Maciel Universidade FUMEC, Belo Horizonte, MG, Brasil
  • Deilton Ribeiro Brasil Universidade de Itaúna, Itaúna, MG, Brasil http://orcid.org/0000-0001-7268-8009
Keywords: Law, Art, University education, Human rights, Effectiveness

Abstract

Through the hypothetical deductive method and the theoretical framework on the banking and institutionalization of private higher education after the military regime in Brazil, the objective is to demonstrate the fragility and inefficiency of the neoliberal model used in education, especially in private higher education. The problem lies not only in the training of professionals, but of all those involved in the educational process, since the commodification of education encourages the training of mere reproducers of legal ones, inhibiting the construction of effective solutions in the face of the diversity of social demands, the damage to society as a whole remains evident. Art in general emerges as a possibility for deepening and reflection, creations and cultural manifestations, connection between the law and social relations, thus encouraging the humanization and reflective amplitude of future professionals.

Author Biographies

Fernanda Cristina Gomes Lage, Universidade FUMEC, Belo Horizonte, MG, Brasil

Advogada, OAB/MG 191.882. Mestranda em Direito pela FUMEC. Pós-graduada em Direito e Processo do Trabalho e Direito Previdenciário pela Estácio (2020). Pós-graduanda em Direito Civil e Processual Civil pelo Instituto Elpídio Donizetti. Graduada em Direito pela Faculdade de Direito de Conselheiro Lafaiete (2018). Tem experiência na área de Direito, com ênfase em Direito e Processo Civil, tendo atuado como estagiária do TJMG por dois anos (2016/2018).

Débora Hellen de Araújo Maciel, Universidade FUMEC, Belo Horizonte, MG, Brasil

Mestranda em Direito pela FUMEC, Especialista em Docência com Ênfase Jurídica, Professora e Advogada.

Deilton Ribeiro Brasil, Universidade de Itaúna, Itaúna, MG, Brasil

Professor visitante na Universidade Caxias do Sul-UCS (09/2020-12/2021). Professor visitante na University of Ljubljana (Eslovênia - 09/2017) com a supervisão do Prof. Dr. Ales Galic e na Università di Pisa (Itália - 10/2017) com a supervisão da Profa. Dra. Maria Angela Zumpano. Pós-doutorado Direito na Università degli Studi di Messina (Itália, 2015-2016) com a supervisão do Prof. Dr. Mario Trimarchi. Pós-doutorado em Direito Ambiental no CENoR da Faculdade de de Direito da Universidade de Coimbra (Portugal, 2014-2015) com a supervisão da Profª Catedrática Dra. Maria Alexandra Sousa Aragão. Pós-doutorado em Direito Constitucional junto ao Ius Gentium Conimbrigae/Centro de Direitos Humanos (IGC-CDH) da Faculdade de Direito da Universidade de Coimbra (Portugal, 2013-2014) com a supervisão do Prof. Catedrático Dr. Jónatas Eduardo Mendes Machado. Doutorado em Direito pela Universidade Gama Filho do Rio de Janeiro-RJ (área de concentração em Estado e Direito: internacionalização e regulação) (2006-2010) com a orientação do Prof. Dr. Guilherme Calmon Nogueira da Gama. Mestrado em Direito pela Faculdade de Direito Milton Campos de Belo Horizonte-MG (área de concentração em Direito Empresarial) (1998-2001) com a orientação do Prof. Dr. Alberto Deodato Maia Barreto Filho. Atualmente é Professor da Graduação e do PPGD - Mestrado e Doutorado em Direito Proteção dos Direitos Fundamentais da Universidade de Itaúna - UIT (08/2016) e da Faculdade Santo Agostinho - FASASETE/AFYA (02/2018).

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Published
23/10/2023